IV. Plan działań szkoły
Obszar I:
Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły. Szkoła osiąga cele zgodne z praktyką oświatową państwa. Szkoła doskonali efekty swojej pracy.
Zakładane cele w zakresie poprawy efektów kształcenia :
1. Szkoła sukcesywnie podnosi wyniki w działalności dydaktycznej.
2. Szkoła dąży do wytworzenia i rozpropagowania wśród uczniów modelu absolwenta.
3. Szkoła analizuje wyniki sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i wykorzystuje płynące z analizy wniosków do poprawy jakości kształcenia.
4. Szkoła dba o indywidualny rozwój ucznia. (Uczący się nabywają wiadomości i umiejętności uczący się są aktywni).
5. Uczniowie w szkole czują się bezpiecznie.
Kryteria sukcesu
Ad. 1
- Szkoła realizuje podstawę programową
Ad. 2
- Uczniowie znają model absolwenta
- Szkoła promuje działania zmierzające do zrealizowania przez uczniów modelu absolwenta
- Ad. 3
- Szkoła analizuje wyniki sprawdzianu i wdraża wnioski po dokonanej analizie
- Szkoła analizuje wyniki klasyfikowania i promowania
Ad. 4
- Szkoła rozpoznaje potrzeby i możliwości uczniów
- Uczący nabywają wiadomości i umiejętności
- Uczący się aktywnie zdobywają wiedzę
- Szkoła pozyskuje zewnętrzne fundusze na realizację projektów edukacyjnych, projektów unijnych)
- Szkoła opracowała i realizuje indywidualne plany wspomagania ucznia
Ad. 5
- Szkoła posiada program wychowawczy i profilaktyczny, który podlega ewaluacji
- Szkoła posiada procedury postępowania w sytuacjach szczególnych
- Respektowane są normy społeczne
- Szkoła przestrzega praw ucznia i praw dziecka
Obszar II
Procesy zachodzące w szkole.
Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole lub placówce koncepcji pracy. W szkole dba się o indywidualny przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych
Zakładane cele w zakresie usprawnienia funkcjonowania szkoły w obszarze II:
1. Działania szkoły są zgodne z przepisami prawa.
2. Nauczyciele dążą do ustawicznego rozwoju warsztatu pracy.
3. Szkoła udziela wsparcia wymagającym tego uczniom.
Kryteria sukcesu :
Ad. 1
- Pracownicy szkoły na bieżąco zapoznają się ze zmianami w przepisach prawa
- Szkoła prowadzi wymaganą dokumentację zgodnie z przepisami prawa
- Bogata oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej
- Procesy edukacyjne mają charakter zorganizowany
Ad. 2
- Nauczyciele współdziałają we współtworzeniu procesu edukacyjnego
- Nauczyciele uzyskują wyższe stopnie awansu zawodowego
- Nauczyciele biorą udział w doskonaleniu zawodowym – zgodnie z potrzebami szkoły.
Ad. 3
- Szkoła rozpoznaje potrzeby uczniów w zakresie udzielania im pomocy
- Szkoła kształtuje postawy uczących się
- Prowadzi działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych
Obszar III
Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym
Szkoła jest integralnym elementem środowiska, w którym działa. Szkoła współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego. Szkoła racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa
Zakładane cele w zakresie usprawnienia funkcjonowania szkoły w obszarze III:
1. Współpraca ze środowiskiem na rzecz wzajemnego rozwoju
2. Rodzice uczniów współpracują ze szkołą
3. Szkoła promuje wartość edukacji.
Kryteria sukcesu w planowanym obszarze:
Ad. 1
- Szkoła udziela uczniom wsparcia pedagogicznego, psychologicznego zgodnie z potrzebami;
- Szkoła współpracuje z instytucjami mogącymi wspierać uczniów
- Szkoła opracowuje program inicjatyw na rzecz środowiska
Ad.2
- Szkoła wspiera rodziców w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych
- Rodzice są informowani w wyczerpujący sposób o postępach w nauce uczniów
- Rodzice wspierają szkołę w jej działaniach statutowych
- Szkoła organizuje uroczystości integrujące środowisko
Ad. 3
- Szkoła promuje osiągnięcia uczniów
- Nagradza uczniów mających określone osiągnięcia
- Wykorzystywane są informacje o losach absolwentów
Obszar IV
Zarządzanie szkołą
Zarządzanie zapewnia sprawne funkcjonowanie szkołą
Zakładane cele w zakresie zasad zarządzania:
1. W szkole funkcjonują zespoły nauczycielskie
2. Szkoła prowadzi wewnętrzny nadzór pedagogiczny
3. Szkoła dba o bezpieczne i higieniczne warunki pracy
Kryteria sukcesu w planowanym obszarze:
Ad. 1
- Szkoła posiada plan WDN
- Nauczyciele pracują w zespołach zadaniowo-problemowych
- Nauczyciele dokonują analizy dokumentów szkolnych
Ad. 2
- Szkoła prowadzi ewaluację
- Prowadzone są hospitacje zajęć
- Dyrekcja wszechstronnie wspomaga i motywuje nauczycieli
Ad. 3
- Szkoła stwarza warunki do realizacji podstawy programowej
- Dba o systematyczne wzbogacanie jej zaplecza w pomoce naukowe
- Szkoła dokonuje niezbędnych prac remontowychA