Nowy sposób na lekcję historii

flagaDnia 29 października 2014 roku w klasie III c odbyła się niekonwencjonalna lekcja historii, mająca formę debaty typu oksfordzkiego. Jej temat brzmiał: „Czy upadek Rzeczpospolitej w XVIII wieku był nieunikniony?”.

Dyskusja ta miała na celu rozwijanie w uczestnikach: kultury dyskutowania, konieczności dostosowania się do reguł i umiejętności dobrego przygotowania konkretnych wypowiedzi. W debacie oksfordzkiej brali udział:

- grupa na „tak”, która zgadzała się z postawioną tezą; jej liderem był Miłosz Jarzyński,

- grupa na „nie”, która zaprzeczała tezie; jej liderem była Klaudia Salamon,

- sędziowie, którzy oceniali argumenty i umiejętność ich obrony; ich przewodniczącą była Oliwia Śniegowska,

- dziennikarze, którzy komentowali przebieg i wynik debaty,

- strażnik czasu, czyli Bartek Lewandowski, który kontrolował czas wypowiedzi obu grup.

Wszyscy włożyli bardzo dużo wysiłku w przeprowadzenie debaty. Uczestnicy dyskusji wnikliwie przygotowali swoje wystąpienia, wykazując się doskonałą znajomością tematu i umiejętnością obrony swoich argumentów. „Pojedynek” obu drużyn był wyrównany, o czym świadczy wynik (115 do 117 punktów).

Lekcja miała charakter otwarty, została na nią zaproszona pani dyrektor oraz nauczyciele. W przyszłości mamy zamiar przeprowadzić kolejną debatę na lekcji wychowawczej, na którą już zapraszamy pozostałe klasy trzecie.

IMG 0086

IMG 0087

IMG 0088

IMG 0090

Przygotowały:

Klaudia Salamon i Dominika Stegent - klasa IIIc.