Strona głównaAktualnościWarsztaty „Formy podstawowe – muzeum jako szkoła”

Zachęcamy do wpłat na Radę Rodziców. Przypominamy, że roczna kwota składki wynosi 50zł na pierwsze dziecko i 20zł na drugie dziecko. Rachunek bankowy, na który można dokonywać wpłat: 91 1240 5657 1111 0010 9385 4660 (Bank Pekao S.A.). W tytule przelewu należy wpisać imię i nazwisko ucznia oraz klasę.

konkswiat

Warsztaty „Formy podstawowe – muzeum jako szkoła”

miniNasza szkoła bierze udział w projekcie pod tytułem „Formy podstawowe – muzeum jako szkoła”, organizowanym przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. W ramach tego projektu 5 listopada uczniowie klas 4–6 uczestniczyli w warsztatach w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, gdzie mieli okazję zwiedzać wystawy i brać udział w zajęciach prowadzonych przez Panią Wandę Woźnicką.

Uczniowie otrzymali specjalną „torbę”, pełną inspirujących materiałów i instrukcji. Autorami tych instrukcji są artyści z różnych zakątków świata – m.in. z Tajwanu, Czech i Niemiec. Artyści przygotowali trzy tematyczne instrukcje: „Uśmiechnij się i nic nie mów”, „Duch szkoły” oraz „Muzealna jakość”.

Instrukcje mają inspirować uczniów do twórczego działania przez cały rok szkolny. Zwieńczeniem projektu będzie wystawa wszystkich prac, które powstaną w ramach tych zajęć. Prezentacja dzieł odbędzie się w maju i czerwcu w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Projekt „Muzeum jako szkoła” uczy, jak tworzyć i prezentować prace w szkolnym środowisku. W naszej szkole regularne zajęcia w ramach tego programu prowadzi Pan Janusz Nowak, organizując cotygodniowe spotkania rozwijające artystyczne pomysły uczniów.

Ostatnim szczególnym wydarzeniem związanym z projektem były warsztaty, które odbyły się 25 listopada. Tego dnia naszą szkołę odwiedziła Pani Wanda Woźnicka, aby poprowadzić inspirujące zajęcia wspierające, stanowiące istotny element realizowanego programu.

Co wydarzyło się podczas warsztatów?

  1. „Po prostu uśmiechnij się i nic nie mów”
    Warsztaty rozpoczęły się od podziału uczestników na dwu- i trzyosobowe grupy. Każda grupa, po krótkiej naradzie, wybrała miejsce w szkole, które chciała zaprezentować. Następnie uczniowie wcielili się w rolę przewodników, przedstawiając wybrane miejsca Pani Wandzie Woźnickiej, która była honorowym gościem warsztatów, oraz Pani Dyrektor, uczestniczącej w zajęciach.

Uczniowie w papierowych maskach w formie torebek z narysowanymi różnymi uśmiechami. Prezentacje odbywały się bez użycia słów – uczniowie za pomocą gestów i ruchów starali się wyrazić radość, satysfakcję i pozytywne emocje związane z wybranymi miejscami, takimi jak biblioteka, sala gimnastyczna czy kącik relaksacyjny. Była to świetna okazja, aby spojrzeć na szkolne przestrzenie w nowy, kreatywny sposób.

  1. Tablica projektowa na drugim piętrze

Po tej części wszyscy uczestnicy – uczniowie, Pani Wanda, Pani Dyrektor oraz opiekunowie, Pan Janusz i Pani Agnieszka Żmijewska – udali się na drugie piętro do miejsca, które od teraz będzie pełnić rolę tablicy projektowej. Na tablicy umieszczono duży plakat z hasłem „Uśmiechnij się i nic nie mów”, który przypomina o radości i pozytywnej atmosferze panującej w szkole.

Tablica ta będzie przestrzenią ekspozycyjną, gdzie do końca roku szkolnego będą prezentowane różne prace i dzieła związane z projektem. Wraz z upływem czasu miejsce to zyska charakter rozwojowy i będzie przypominać przestrzeń wystawową.

  1. „Duch szkoły”
    Kolejną częścią warsztatów były rozważania nad tym, co tworzy klimat szkoły. Uczniowie zastanawiali się, czy decydują o tym kolory, światło, przeznaczenie konkretnych miejsc, czy może wspomnienia związane z osobami – kolegami, koleżankami, nauczycielami.

Wspólnie zauważono, że klimat szkoły kształtuje również duch, idee jej patrona, Władysława Stanisława Reymonta. Wskazano na ważne hasło szkoły: „Serca ludzkie są po to, żeby się wspierać wzajemnie”, a także motto: „Kultura i szacunek – to Reymontowskiej szkoły wizerunek”. Uczniowie podkreślili, że te wartości są inspiracją i fundamentem budowania atmosfery szkolnej.

  1. Tworzenie „Ducha szkoły”
    Następnie na dużym brystolu każdy uczeń mógł narysować swoją linię, wybierając dowolny kolor kredki i nie odrywając jej od papieru. Każdy etap pracy został uwieczniony na fotografiach, które staną się elementem końcowego projektu pod tytułem „Duch szkoły”.

Powstała w ten sposób praca zbiorowa, która przedstawia wyobrażenie ducha szkoły. Gotowe dzieło można oglądać na wystawie na drugim piętrze, obok plakatu „Uśmiechnij się i nic nie mów”. Praca ma charakter rozwojowy – każdy z uczniów szkoły będzie mógł wziąć udział w jej dalszym tworzeniu.

Co dalej?

W najbliższym czasie cała społeczność szkolna zostanie zaproszona do udziału w ankiecie, która pozwoli uczniom, nauczycielom wyrazić swoje opinie. W ankiecie będą mogli wskazać, jakie miejsca w szkole lubią najbardziej i dlaczego, a także zaproponować zmiany, które uczyniłyby przestrzeń szkolną lub jej otoczenie jeszcze bardziej przyjaznymi.

Ankieta będzie również okazją do podzielenia się refleksjami na temat atmosfery szkoły – jej „ducha” – i wyrażenia, co jest w niej szczególnie cenione. Wyniki posłużą do dalszego rozwijania projektu i inspirowania nowych działań.

W grudniu odbędą się kolejne warsztaty z Panią Wandą Woźnicką. Tym razem tematem zajęć będzie wprowadzenie w instrukcje pt. „Muzealna jakość”.

Dziękujemy Pani Wandzie Woźnickiej za inspirujące zajęcia oraz wszystkim uczniom za ich zaangażowanie i kreatywność. To był wyjątkowy dzień pełen „dobrego ducha” - dobrej energii i współpracy!

gminabip  men     kur 

efs 

mdjo

szkolaklasa

 odkrywcy

swr

mysle

sbprzem

trzymajForme

bezwakacje

 ortografitti

miwgif

 ls

 eteatr

scrabble

aqua

ratujemy

zippy

klubpuchatka

 pck

czystepowietrze

niepal

Znajdz wlasciwe rozwiazanie

 Logo klub wiewiorka PCK RGB

 etwinning

 logoapteczka

Logo Magiczna Moc Bajek 1

 

 

 

 

Joomla templates by Joomlashine