W dniach 7-11 października tego roku w naszej szkole panie logopedki Elżbieta Robakiewicz (koordynator) i Agata Barcińska przeprowadziły Ogólnopolską akcję uświadamiającą ,,Kocham słyszeć”. Akcja edukacyjna miała na celu: poznanie znaczenia i funkcjonowania zmysłu słuchu, uwrażliwienie na potrzeby dzieci z wadą słuchu oraz zapoznanie z urządzeniami wspomagającymi słuch – aparatem słuchowym i implantem ślimakowym. Uczniowie zostali uświadomieni z jakimi problemami zmagają się osoby z niedosłuchem.
Podczas zajęć logopedycznych uczniowie dowiedzieli się m. in.: jak zbudowane jest ucho, poznali funkcjonowanie i znaczenie zmysłu słuchu. Uczniowie brali udział w grach słuchowych i zabawach kształtujących wrażliwość słuchową. Rozmawiali o tym co może słuch uszkodzić i w jaki sposób można go poprawić. Na zajęciach uczniowie wykonywali również prace plastyczne przedstawiające aparaty słuchowe oraz implanty ślimakowe. Nie jest tajemnicą, jak ważną rolę odgrywają aparaty słuchowe w codziennym funkcjonowaniu osób z deficytem słuchu oraz jakie jest działanie implantów ślimakowych.
Słuch umożliwia porozumiewanie się, rozwój mowy, a także pozwala czuć się bezpiecznie, alarmując o zagrożeniu. Narząd słuchu poprzez obecność błędnika odpowiada również za zmysł równowagi. Z pomocą ucha odbierane są fale dźwiękowe, które następnie zostają przekształcone w drgania mechaniczne, a końcowo w impulsy nerwowe. Taki proces warunkuje poprawny odbiór dźwięku, a możliwe jest on dzięki szczególnej budowie narządu słuchu.
Ubytek słuchu (niedosłuch) jest zazwyczaj trwałym schorzeniem, które objawia się obniżeniem czułości narządu słuchu. Rodzaje niedosłuchu: przewodzeniowy, odbiorczy, mieszany.
Przyczyny niedosłuchu: zapalenie ucha środkowego, uraz ucha lub głowy, ekspozycja na zbyt wysokie ciśnienie, zatkanie zewnętrznego przewodu słuchowego woskowiną lub ciałem obcym, otoskleroza – czyli dysfunkcja kosteczek słuchowych, wady wrodzone, zaburzenie mikrokrążenia w uchu wewnętrznym, wywołane przez zator, zakrzepicę, zatrucie substancjami toksycznymi, obciążenia genetyczne. Niedosłuch może być też związany z nadmiernym hałasem.
Przeprowadzony wśród mieszkańców 41 polskich miast Narodowy Test Słuchu dowodzi, że Polacy tracą słuch! Problemy z niedosłuchem dotyczą zarówno dzieci jak i dorosłych. Jak podają statystyki już długotrwały hałas przekraczający 85 decybeli może doprowadzić do przejściowego niedosłuchu. Dla porównania poziom hałasu podczas szkolnej przerwy przekracza nawet 110 decybeli!
Zauważasz u siebie problemy ze słuchem? Nie lekceważ problemu!Umów się na wizytę do laryngologa.