W poniedziałek 30 stycznia rano dzieci z klasy Ib z niecierpliwością czekały na odwiedziny niezwykłych gości – suczki rasy samoyed Gratki i jej właścicielki pani Ani. Gdy na korytarzu rozległo się szczekanie, było już oczywiste, że za chwilę Gratka przekroczy prób sali. I tak się stało.
Pierwszaki usiadły na dywanie i czekały na rozpoczęcie zajęć: „Jak bezpiecznie i przyjacielsko kontaktować się z psem?”. Niektóre dzieci trochę nieufnie spoglądały na psa, ale później nikt już nie bał się zbliżyć do Gratki. Na początku uczniowie dowiedzieli się, w które części ciała pis lubi być głaskany. Każde dziecko mogło pogłaskać Gratkę lub dać jej smakołyk. Aby to zrobić, musiały przejść po rozłożonych stopkach i dłoniach.
Podczas zajęć pierwszaki uczyły się rozpoznawać mowę ciała psa i sygnały wysyłane przez psa. Pani Ania pokazywała dzieciom obrazki, a one określały w jakim nastroju znajduje się pies: czy jest chętny do zabawy, zdenerwowany lub przestraszony.
Nie zabrakło też zabawy. Dzieci chowały przysmaki dla Gratki, a ona je odnajdywała i zjadała. Fajną zabawą było zbudowanie długiego tunelu z plastikowych rurek i przekazywanie w nim psiego przysmaku od początku do końca, aż wypadnie z tunelu i Gratka go zje. Ona tylko na to czekała.
Bardzo ważnym elementem zajęć było zapoznanie dzieci z zasadą: „Jak reagować w sytuacji napotkanego obcego psa?” Dzieci przećwiczyły przyjmowanie pozycji obronnych: drzewa i żółwika.
Na koniec spotkania Gratka wykonała ze swoją właścicielką różne sztuczki, między innymi szła razem z panią Anią opierając swoje łapy na stopach właścicielki. Każde dziecko otrzymało dwie kolorowanki: „W tych miejscach lubię być głaskany” oraz z pozycjami „Drzewo” i „Żółwik”.
Zajęcia z psem to była czysta zabawa i rozrywka, a w niej ukryta lekcja właściwych postaw i zachowań wobec zwierząt. To były bardzo interesujące zajęcia, które bardzo podobały się dzieciom.